Saturday 23 February 2013

Terkadang Terkenang

tahun ney insyaallah genap umurku 19 tahun. bile kenang kembali hampir setahun lebih aku dah tinggalkan alam persekolahan. tapi perasaan kecewa, menyesal kadang2 tetap mencuit hati aku. 
walaupun kite motivasikan diri kite sendiri, "move on!" "jangan kenang bende lepas, kite kene usaha untuk mase depan kite" tapi aku tetap rase menyesal. ini semua gara2 keputusan spm aku. 
spm 2012, aku hanya dapat 5A. walaupun takde failed tapi aku tetap kecewa. orang cakap, result aku okay. okay berbanding orang lain yang takde A, satu A or lain2. 
tapi, bagi aku, aku kecewa. sebab, aku hampakan harapan mak dan abah. aku menyesal sebab tak bersungguh2 mase belajar dulu. banyak main. 
sekarang, aku sendiri rase akibat nye. aku kini menuntut di sebuah Politeknik. aku rase sangat rendah diri dengan kawan2 sekolah dulu. 
mereka semua dapat tawaran ke matrikulasi, universiti dan ade juge yang ke oversea. aku malu, segan, rendah diri, semuaaaa ade ! tapi bile fikir balik, spm bukan pengakhiran mase depan kite. 
aku yakin, Allah dah sediakan sesuatu yang lebih baik untuk aku, asalkan aku berusaha, sedar dan tak ulang perangai yang banyak main macam dulu lagi. 
aku selalu berazam, aku akan pastikan aku berjaya same level dengan kawan2 aku, atau lebih berjaye daripada mereka mase akan datang. itu azam aku ! 
kadang2, kejatuhan itu, buat kite lebih kuat. aku sentiasa ingat kate2 seseorang, "sekali kite jatuh, kite takkan jatuh selamanya" :') 
nasihat untuk adik2. jangan sia2 kan mase yg ade. belajar sungguh2. adik2 tak tau macam mane perasaan kite sedih bile lihat wajah orang tue kite sedih, kecewa sebab kite hampakan harapan mereka. sangat sedih :'(



6 comments:

  1. hai hawa rite ?? ehee !! first komen on this blog , i think . . okay , sis rse result hawa tue dh okay dear . . do not regret what we have done & what we already get . . just look through the future okay . . kalo hawa x dpt hepykan dorg time SPM so this is the time !! hawa study lah elok-2 kt poli tue . . it doesn't mean hawa dpt poli hawa di kire low . . IPT M'sia still the best okay :) just chaiyok !!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah, Allah ada merancang yang lebih baik untuk kita. setiap yg terjadi pasti ada hikmah..

    err, saya balas kunjungan di sini. hihi.. dan saya follow hawa jugak..

    doakan untuk result spm saya pulak.. ;)

    ReplyDelete
  3. Dekat universiti abang time SPM result dia 2A je, tapi dia gunakan (bagi dia) kegagalan tu untuk ubah balik silap dia sebelum ni. Sekarang dia antara top scorer kot. So yang penting memang jangan menyesal sangat silap yang lepas. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. +Arham Md Ali alhamdulillah. sebab spm sy, mase sem satu sy jadi bersemangat sebab sy jatuh dulu. sem satu sy highest ^^

      Delete